Kyrkor på Södermalm
KATARINA FÖRSAMLING
Högbergsgatan 15, 116 20 Stockholm
Katarina församling, som bildades genom en utbrytning ur Maria Magdalena församling 1654, omfattar de mellersta delarna av Södermalm och ingår som en av 63 församlingar i Stockholms stift. Tillsammans med församlingarna Sofia, Maria Magdalena och Högalid bildar Katarina församling Södermalms kontrakt. Katarina församling vill med sina olika uttryckssätt vara en öppen, levande och välkomnande kyrka och mötesplats.
S:ta Maria Magdalena kyrka
Bellmansgatan 13
Maria Magdalena församling är den äldsta församlingen på Södermalm, med anor från 1300-talet. 1350 uppfördes här under kung Magnus Eriksson och påve Clemens VI ett begravningskapell för ”de fattiga i staden”. I en stor brand förstördes den relativt nybyggda kyrkan tillsammans med många omkringliggande hus. En intensiv återuppbyggnadsperiod tog vid och redan 1763 kunde den kyrka som vi har idag ser och besöker än idag.
WAO Stockholm
Götgatan 87, Stockholm
WAO STOCHOLM är moderkyrkan och huvudkontoret för alla WAO kyrkorna i landet.
Varje vecka besöker närmare 2000 personer de olika gudtjänsterna och det pågår ständigt aktiviteter inom kyrkans väggar. WAO STOCKHOLM vill vara en öppen famn för alla, att varje människa som kommer dit ska känna sig som hemma och att de har en plats i familjen. Varmt välkommen att besöka oss!
Sofia Kyrka
Sofia församling Borgmästargatan 11, 11629 STOCKHOLM
Kyrkan byggdes åren 1902-1906. Arkitekt var den då trettiofemårige Gustaf Hermansson. Utförd i rhenländsk övergångsromantik, en riktning som präglas av såväl romanska som gotiska drag och karakteriseras av torngrupperingar med höga spiror. Kyrkan har en vacker altarfresk av Hilding Linnqvist, målad 1950-1951. Sofia kyrka är uppkallad efter Oscar II:s gemål, drottning Sofia.
Högalidskyrkan
Högalids Kyrkväg 11, 11730 STOCKHOLM
Högalidskyrkan med sina två unika torn, ståtar högt uppe på Högalidsberget, med utsikt över staden. En välkänd Stockholmsprofil. Kyrkan uppfördes under åren 1917-1923 och är en av den nationalromantiska tidens viktigaste byggnadsverk i Sverige. Arkitekt var Ivar Tengbom.
År 2023 fyller kyrkan 100 år och tiden har tydligt satt sina spår. Den är i akut behov av renovering och den 1 mars 2021 stängde kyrkan för allmänheten. Vi är glada för att renoveringen av kyrkan äntligen har påbörjats och det är ett mycket stort ekonomiskt ansvar som Högalids församling nu tar.
ANDREASKYRKAN
Högbergsgatan 31, 116 20 Stockholm
Andreaskyrkan är en kristen kyrka på Södermalm i Stockholm. Vi erbjuder rum för möten mellan Gud och människor, men också möten mellan oss människor. Med dina frågor och din längtan efter tro och gemenskap hoppas vi också få möta dig.
Folkungakyrkan
Folkungagatan 90, 116 22 Stockholm
Folkungakyrkan, tidigare Salemkyrkan, Salemkapellet är en kyrkobyggnad på Folkungagatan 90 på Södermalm i Stockholm.
Söderhöjdskyrkan
Blecktornsgränd 13, 118 24 Stockholm
Söderhöjdskyrkan, tidigare Ebeneserkyrkan, är en frikyrka ansluten till Evangeliska Frikyrkan belägen i hörnet Brännkyrkagatan 31 och Blecktornsgränd i kvarteret Ormen mindre på Södermalm i Stockholm
Kyrkor Södermalm
Ersta Kyrka
Erstagatan 1, 116 28 Stockholm
Att vara kyrka i en organisation som Ersta diakoni är ett brett och viktigt uppdrag. I svåra livssituationer uppstår ofta frågor om mening, vår existens och relationen till varandra och Gud.
Vi arbetar främst med att erbjuda andlig vård och samtalsstöd för Erstas patienter, boende, närstående och för medarbetare i våra verksamheter. Vi arbetar även med fortbildning för personal, andakter i våra verksamheter och ett levande gudstjänstliv i vår kyrka.
S:ta Gertrud, Tyska Kyrkan
Svartmangatan 16, 111 29 Stockholm
On March 8, 1571, the Swedish king John III promised. in a privilege of his subjects born in Germany, to be allowed to build their own church on the former grounds of the Dominican monastery. The Germans had to come up with the financing themselves.
The king readily assured them of support in the construction of their house of worship. When this release took place, the German community had existed for about twenty years and had until that time used the convention hall of the Franciscan monastery on Gråmunkeholm, today Riddarholm, as a sacred space. Before the privilege of 1571 came into force, John III had. the Finns the house of St. Leave Gertruds Guild as a sacred space. This merchants’ association existed since the middle of the 14th century, but was dissolved on the basis of the decisions of Västerås in 1544. The property falls into the state.
Den Norske Kirke i Stockholm
Stigbergsgatan 24, 116 28 Stockholm
Välkommen till Sjømannskirken i Stockholm.
En kyrklig, social och kulturell mötesplats för norrmän i Stockholm.
Katolska Domkyrkan
Folkungagatan 46, 118 26 Stockholm
Den nya kyrkan: Den 25 mars 1983 konsekrerades den nya katolska katedralen för Stockholms katolska stift. Det var en stor och glädjerik dag för stiftet, dvs. Sveriges alla katolska församlingar med cirka 120 000 medlemmar.
Arkitekt: Hans Westman med dotter Ylva Lenormand från Westman-ateljéerna i Malmö. Hans Westman har ritat två andra katolska byggnader i Sverige; Vår Frälsares kyrka i Malmö samt Karmeliterklostret i Glumslöv. Hans Westman stiftade bekantskap med katolska kyrkobyggen redan i sin barndom; hans far var kyrkoherde i svenska kyrkan, verksam i några av Upplands medeltida kyrkor.
953 upphöjdes S:t Eriks katolska kyrka till domkyrka (katedral). Skälet var att katolska kyrkan i Sverige, enligt påvligt beslut, den 29 juni 1953 blev ett eget stift med egen biskop Johannes Ev. Erik Müller – vars biskopsstol (chatedra) fick sin plats i kyrkans kor, höger om altaret. När monsignore Johannes F. Koch år 1962 flyttade från Malmö till domprostuppgiften i Stockholm insåg han genast att man måste tas itu med kyrkans och församlingslokalernas utvidgning, skolans utplacering och modernisering och även sammanförandet av katedralen och stiftsförvaltningen. Katolikernas antal i Sverige hade under 1800-talet ökat tämligen långsamt; den s.k. dissenterlagen av år 1860 – som tillät även svenskar att vara katoliker – innebar ingen stor anslutning. En klimatförändring kom efter l: a världskriget då en första konversionsvåg kunde registeras. Med rätt stora flyktingskaror efter 2:a världskriget och 60-talets stora invandring ökade katolikernas antal väsentligt – och därmed växte behovet av kyrkor, församlingslokaler och bostäder för präster och ordenssystrar. Det gällde inte minst för domkyrkoförsamlingen. Något av svårigheterna kanske kan antydas genom det faktum att domkyrkoförsamlingen i Stockholm på 1960-talet också omfattade Södertälje, Nyköping och Gotland!
Riddarholmskyrkan
Birger Jarls Torg 2, 112 28 Stockholm
Riddarholmskyrkan är de svenska kungarnas gravkyrka och Stockholms enda bevarade medeltida klosterkyrka. Här vilar bland andra de medeltida kungarna Magnus Ladulås och Karl Knutsson Bonde.
Med drottning Kristina som enda undantag, vilar här de svenska regenterna från Gustav II Adolf (d. 1632) till Gustaf V (d. 1950). Kyrkan är främst en grav- och minneskyrka, som förvaltas av Riksmarskalksämbetet och Statens Fastighetsverk.
Riddarholmskyrkan är öppen för egen rundvandring under vår, sommar och höst, samt vid speciella arrangemang och serafimerringningar. På sommaren ges helgkonserter med gregoriansk musik.
Storkyrkan
Stortorget 1, 10313 STOCKHOLM
Storkyrkan har varit platsen för många historiska händelser.
Politiska och religiösa förändringsprocesser har startat här genom starka personligheter, som verkat i kyrkan allt sedan 1200-talet.
Under dessa valv har kungar och drottningar krönts och gift sig. Än idag äger gudstjänsten inför Riksdagens öppnande rum i katedralen. Än idag samlas Sverige i Storkyrkan vid nationella katastrofer.
Byggnaden har under åren förändrats, men fortfarande är spåren av 1300-talets tegelkyrka fullt synliga.
Många av Storkyrkans praktföremål kom till som en manifestering av maktspråk, men också som storslagen konst med kreativa påhitt, allt för att ge Sverige en svensk dräkt.
Två av medeltidens mästerverk: Sjustaken och S:t Göran & draken, pryder ännu kyrkan. Från barockens 1600-tal finns det unika Silveraltaret och Kungsstolarna med ett stilideal hämtat från påvens Rom.
De fler än hundra gravhällarna och minnestavlorna vittnar om att varje tid har haft sitt sätt att konstnärligt beskriva död och sorg, från grinande döskallar till gråtande änglar, från pukor och kanoner till ömma familjescener.
Kungsholms Kyrka
Kaplansbacken 1
Kyrkan är uppkallad efter Karl XI:s gemål Ulrika Eleonora. Hennes porträtt, målat av David Klöcker Ehrenstrahl målades i slutet av 1600-talet. Det hänger i västra korsarmen.
Redan 1673 lades grunden till kyrkan men på grund av pengabrist gjordes ett avbrott i bygget. Kyrkan har en grundplan av ett kors och de 23 karolinska fönstren skänktes till invigningen. På varje fönster finns en krona och ett bibelspråk, givarens namn och årtalet 1688. Detta omsluts av en krans av grenar, blad och frukter.
Altartavlan är målad av Fredrik Westin. Den föreställer Kristi uppståndelse och är en av vårt lands mest kopierade altartavlor. Altarkrusifixet är i tenn och trä och tillverkat av Ture Jerkman. Predikstolen i empirestil är från 1820 och ritades av C G Gjörwell. Dopkapellet är ett verk av en av den karolinska tidens främste bildhuggare, Caspar Schröder. I de fyra hörnen finns de fyra evangelisterna och deras symboler: Matteus och ängeln, Markus och lejonet, Lukas och oxen samt Johannes och örnen. På dopfuntens lock sitter Kristus omgiven av barn. Dopkapellet skänktes till kyrkan år 1707. Kyrktornet med kupolen tillkom först 1810.